2012 – Otzenhausen

Seminarul Internaţional „Global, Regional or Local- WHATEVER

– part III –  politicians, it’s your turn!”

Otzenhausen (Germania) – 2012

 

În perioada 26 februarie – 4 martie 2012, un grup de elevi şi profesori de la Colegiul Tehnic „Samuil Isopescu” din Suceava, au participat la seminarul internaţional intitulat „Global, Regional or Local- WHATEVER – part III- Politicians, it’s your turn!” găzduit de Academia „Europa” din Otzenhausen (Germania). Seminarul face parte din Proiectul „Tineret în Acţiune”, la acest proiect participând elevi şi profesori de la liceele din Nidda (Germania), Modica (Italia), Helsinki (Finlanda) şi Colegiul Tehnic „Samuil Isopescu” din Suceava (România). Echipa română a fost formată din 13 elevi conduşi şi îndrumaţi de prof. Michaella Melinte, directorul liceului şi de prof. Tiberiu Ambrozie.

Acest seminar oferă elevilor şi profesorilor posibilitatea de a colabora interactiv, de a acumula cunoştinţe noi privind instituţiile Uniunii Europene, privind politicile europene de protecţia mediului şi dezvoltare durabilă, de a realiza exerciţii de comunicare interculturală, de a optimiza comunicarea în limbi străine şi de a sesiza unitatea în diversitate, specifică Uniunii Europene.

Seminarul a cuprins activităţi cu tematică complexă şi variată: de la analiza valorilor europene în contextul dezvoltării durabile şi analiza raportului dintre creşterea populaţiei, consum şi consecinţele ecologice ale acestora până la studiul instituţiilor Uniunii Europene şi rolul acestora.

Jocul de animaţie lingvistică a reprezintat un exerciţiu de comunicare interculturală. Elevii Colegiului Tehnic „Samuil Isopescu” au pregătit un joc în care sunt implicaţi toţi elevii prezenţi la seminar. Jocul a avut scopul de a identifica elemente lingvistice şi culturale noi ale ţărilor participante la seminar, pe un fond interactiv.

Activitatea „Valori europene şi dezvoltare durabilă – ce ne arată viitorul ca fiind valoros?” a avut ca scop analiza valorilor europene în contextul dezvoltării durabile şi a implicat prezentarea unor idei şi viziuni ale elevilor participanţi la seminar privitoare la aceasta. Elevii Colegiului Tehnic „Samuil Isopescu” au realizat o prezentare Power-Point intitulată „Valorile româneşti în contextul dezvoltării durabile” în cadrul căreia au fost prezentate în rezumat principalele obiective şi direcţii de de acţiune ale dezvoltarii durabile în România şi au fost identificate oportunităţile de dezvoltare pentru ţara noastră. De asemenea elevii şi-au expus opiniile asupra dezvoltării durabile şi măsurilor care trebuie luate în perspectivă.

O mare parte din activităţi se desfăşoară pe ateliere de lucru, în echipe multinaţionale urmărindu-se dezvoltarea creativităţii şi imaginaţiei elevilor, pe fondul unei bogăţii informaţionale. Tematica acestor activităţi a cuprins:

  • „Introducere în comunicarea interculturală”– scopul activităţii l-a reprezintat sensibilizarea elevilor pentru analiza dimensiunii multiculturale europene.
  • „Creşterea populaţiei, consumul şi consecinţele ecologice” – a fost o prelegerere, urmată de dezbatere cu prof. dr. Klaus Hahlbrock (biochimist şi autor de lucrări în domeniu), asupra consecințelor ecologice ale suprapopulării şi creşterii consumurilor.
  • „Introducere în modul de funcţionare a Instituţiilor Europene” – această activitate a identificat paşii cei mai importanţi ai integrării europene şi a definit rolul şi importanţa instituţiilor europene şi distribuţia competenţelor între Uniunea Europeană şi statele membre; de asemenea a fost pregătit setul de întrebări pentru vizita de la Parlamentul European şi Comisia Europeană.

Munca pe ateliere de lucru a dezvoltat abilitatea participanţilor de a lucra în echipe multinaţionale stimulând cooperarea, determinând tinerii să analizeze unele fenomene globale prezente în lumea contemporană (creşterea populaţiei, consum, consecinţe ecologice ale suprapopulării etc.) să-şi dezvolte gândirea critică, să realizeze schimburi de idei şi informaţii.

O parte importantă a seminarului l-a reprezentat deplasarea la Bruxelles în vederea cunoaşterii instituţiilor europene. Activitatea de la Parlamentul European a vizat: vizitarea Parlamentarium-ului, muzeul Uniunii Europene, deschis în anul 2011 şi o dezbatere la Parlamentul European, cu europarlamentarii Petru Luhan (România), Jo Leinen (Germania), Gianni Pitela (Italia), Sirpa Pietikäinen şi Satu Hassi (Finlanda) pe tematica cunoaşterii instituţiilor europene, dar şi a dezvoltării durabile şi a conservării resurselor mediului. Discuţia cu europarlamentarul Petru Luhan a fost foarte interesantă şi animată: s-a discutat despre posibilitatea dezvoltării culturilor ecologice în România, despre utilizarea energiilor regenerabile la noi în ţară, dar şi despre planurile naţionale de energie nucleară.

A doua a deplasării zi a fost dedicată vizitării oraşului Bruxelles şi vizitei la Comisia Europeană pentru două activităţi: prima, o prelegere susţinută de expertul Comisiei Europene pe probleme de mediu, David Skinner şi cea de-a doua prelegere suţinută de Christian De Bruyne, şef-adjunct al Reprezentanţei Belgiei la Comisia Europeană. De asemenea elevii au avut de cules informaţii interesante şi haioase despre oraşul Bruxelles şi de pregătit o prezentări multimedia, în acest sens.

Activităţile interactive sub forma discuţiilor, dezbaterilor şi atelierelor de lucru au fost completate în mod fericit de seara naţională, piesa de teatru şi de seara de gală.

  • Seara naţională a permis cunoaşterea tradiţiilor din cele patru ţări participante la seminar. Echipa română a realizat un scurt film de prezentare a ţării noastre, a prezentat obiceiuri şi tradiţii ale sărbătorilor de iarnă din Bucovina şi două dansuri populare tradiţionale.
  • Prezentarea unui fragment dintr-o piesă de teatru în cele patru limbi, a permis patru forme de exprimare și de comunicare diferită.
  • Seara de adio intitulată „Gala Night” a fost marcată de activităţi cu un impact deosebit în cadrul participanţilor la seminar: echipa română a prezentat două cântece în variantă karaoke („Andri Popa” şi „Dragostea din tei”), şi dansul tradiţional „Periniţa”.

IMPRESII

Emanuel Croitor, elev în clasa a XII-a A

“Cu toate că am fost pentru a treia oară în acest proiect, am fost plăcut surprins de oamenii pe care i-am întâlnit şi de lucrurile pe care le-am învăţat. Tema seminarului, fiind în strânsă legătură cu politica şi dezvoltarea durabilă, am învăţat despre felul în care Uniunea Europeană ne înfluenţează viaţa de zi cu zi şi despre problemele economice, politice şi sociale din ţările subdezvoltate. Un alt subiect interesant a fost cel al comunicării interculturale a cărei aspecte le-am putut observa întreaga săptămână în relaţiile noastre cu elevii din celelalte ţări.În urma acestei experienţe am rămas cu amintiri frumoase şi cu prietenii de care ne vom aminti întreaga viaţă cu plăcere”.

Monica Filipiuc, elevă în clasa a XII-a A

“Pot spune că acest seminar m-a ajutat să trec dincolo de barierele pe care le cunoşteam până acum: am învăţat să mă exprim şi să pot comunica cu ceilalţi. Dacă în prima zi mă comportam ca un şcolar care părăseşte culoarele şcolii, în următoarele zile am pierdut acest complex. Un alt lucru benefic pe care l-am descoperit la seminar, l-a reprezentat comunicarea interculturală. Am descoperit noi culturi, noi moduri de a gândi şi a asimila lucrurile şi totodată am învăţat să-i accept mai mult pe cei din jurul meu, oricât de diferiţi ar fi. Acest seminar ne-a ajutat să comunicăm cu ceilalţi tineri de diferite naţionalităţi, împărtăşind cu ei idei, concepte, obiceiuri. Am învăţat faptul că este responsabilitatea noastră tot ceea ce se întămplă cu mediul înconjurător şi fiecare dintre noi ar trebui să facă tot ceea ce este posibil pentru a împiedica consumul excesiv de resurse, de a căuta noi modalităţi de trai menţinând o balanţă între mediu, activitatea economică şi cea socială”.

Alexandru Ionuţ Grigoraş, elev în clasa a X-a C

“Pot spune ca sunt foarte mândru de faptul ca am facut parte din echipa de proiect a liceului la acest seminar şi ca sunt la fel de încantat de ceea ce am vazut, descoperit si invatat acolo. Mărturisesc că cel mai plăcut impresionat am ramas în urma vizitei la Parlamentul European, unde am avut ocazia sa purtam discutii cu dl.Petru Luhan şi cu alţi 4 europarlamentari (discuţii legate de tematica seminarului)”.

Alexandru Cazacu, elev în clasa a XII-a A

„Seminarul de la Otzenhausen este o experienţă unică de fiecare dată. Deşi este a doua oară când particip, seminarul m-a surprins plăcut de fiecare dată: am învăţat o multime de lucruri noi, am dezbătut idei şi concepte împreună cu ceilalţi participanţi, lucrând în grupuri multinaţionale. De asemenea, am avut ocazia de a discuta cu europarlamentari din diferite state şi cu experţi ai Comisiei Europene, cărora le-am adresat întrebări. Deşi, timpul a fost relativ scurt, am legat prietenii strânse şi vom ţine legătura”.

Alexandra Goraş, elev în clasa a XI-a A

“Este pentru a treia oară când particip la acest seminar şi de fiecare dată temele şi subiectele dezbătute acolo au fost la fel de captivante şi de interesante. Ca în fiecare an, am rămas plăcut surprinsă de modalităţile prin care reuşeau să ne prezinte lucruri destul de complicate într-un mod atât de plăcut şi de clar. De exemplu fiind împărţiţi în şase grupe multinaţionale şi lăsaţi liberi (de două ori a câte trei ore) prin Bruxel, fiecare grup primind câte o foaie cu cerinţe, a trebuit să le rezolve in timpul plimbării prin oraş astfel încât au reuşit sa îmbine lucrurile utile cu cele plăcute, învăţarea devenind astfel un mod interesant de a cunoaşte oamenii şi oraşul Bruxel”.